Hjem

Rygklinikken OPTIMALRYG

"Lidt men godt" / Dorthe Balch Rønnenfelt

 

 

Behandlingsmetoder

 

Filiosofien bag rygklikken er, at patienter selv kan tage vare på deres krop - passe og pleje den som alt mulig andet. Derfor inddrager behandlingmetoderne også delvist patienterne aktivt, for at opnå et varigt resultat og for på sigt at blive uafhængig af behandling.

For varigt resultat betyder det en ændret holdning skal oprettes - altså gradvis ændring af kropsholdningen, så den bliver så optimal som muligt, ellers bliver problemerne ved med at vende tilbage.....sagt på en anden måde: Hvis tandhjulene ikke går ordentligt i hak - vedbliver at glide fra hinanden, fordi en skrue ikke er spændt, så skal det ændres, så skruen er spændt fast, før der er varig funktion.

Eksempelvis: er man født med normal eller øget lændesvaj - vil kroppen tendere med at øge lændesvajet - altså synke i mere svaj pga tyngdekraften, når musklerne trætte - eller bare fordi vi er dovne anlagt som mennesker - som Chris Macdonald siger - vores allerdybeste instinkt er at samle energi / spare på energi til værre tider.

Det betyder musklerne slapper af, mens rygleddene/discus, ledbånd og sener bliver belastet væsenligt mere i en mere udtalt/ afvigende stilling.

Det gode ved denne form for behandling er desuden, at det er uden sved på panden og træning uden smerte.

 

De metoder, som jeg bruger, kan hjælpe uanset om man har en skæv ryg, ondt i ryggen konstant eller kun af og til ondt i forbindelse med de fritidsaktiviteter eller arbejde man gør dagligt.

En side gevinst ved denne træning er, at man kan blive mere kontinent/ bedre holde på vandet og at man får "bikinimave".

 

Der behandles primært med 3 metoder

- læs evt mere om disse på næste fane

 

Jeg instruerer i træning meget detaljeret og med fokus på 100% kvalitet. Jeg starter med at lære patienterne helt optimal kontrol af indre muskelkorset, som måske højest 3 % af mine patienter på hospitalet kan i forvejen. Mange steder - især på div. træningshold bliver der opfordret mange gange til brug af knibeøvelse eller brug af mavemuskler ( sug navlen ind), men uden noget tjek om folk nu også gør det korrekt. Jeg mener, det er helt afgørende for ptienter med ondt i ryggen, at de har kvalitet og kontrol over indre muskelkorset, som jeg anser for fundamentet i højhuset. Da jeg anser det for fundamentet, instruerer jeg meget ihærdigt i dette. Er det ikke 100% med i den viderere træning - bliver det lappeløsninger på højhuset, indtil det igen braser sammen ( man får tilbagefald ift rygproblematik). Jeg oplever at mange mine patineter klager over, - at da de trænede gik det først ok, men så fik de mere og mere ondt og stoppede træning igen - nogle har forsøgt flere gange. Årsagen er formentlig, at de i genoptræning af indre muskelkorset og stabilitetstræningen - spinger nogle niveauer over og går for hurtigt fremad ift belastningen, og det er her jeg også kan hjælpe.

O

PTIMALRYGOPTIMALRYG

 

  • Sestibulum iacgulis leout sodalesar
  • Ornare venenatis an sestibulum diam
  • Posuere dgio vulputate for hendedreti
  • Donec leout stique sestibulum posuer
  • Sestibulum iacgulis leout sodalesar

Sapoue Uqrnacs

Nestibulum laoreet risuis convallis consectetur in. Nolacierat ulamce sollicitue duipretium puru necerais feugitagat congue puru volutpat suscipit convallis anmegte alsqiu convallis.

  • Nestibulum
  • Laoreet risuis
  • Convallis
  • Nolacierat
  • Sollicitue puru
  • Nestibulum
  • Laoreet risuis
  • Convallis
  • Nolacierat
  • Sollicitue puru
  • Nestibulum
  • Laoreet risuis
  • Convallis
  • Nolacierat
  • Sollicitue puru
  • Nestibulum
  • Laoreet risuis
  • Convallis
  • Nolacierat
  • Sollicitue puru

Saponacs

 

 

Praesent suscipet doloracus laoreeti venen iaculis sitamet pulvinar augu elitnibh augue.

 

Consec laore (Mibulum)

01/01/2012